becauce she is en mantol's wife

Sunday, January 11, 2015

Dilema Pilih Pengasuh Untuk Our Little Baby

Smua ibu2 kt luar yg bekerja mesti memikirkan hal ni kan...termasuk lah aku ni. Tapi alhamdulillah dah dapt pengasuh yg sesuai. Hopefully anak ibu selesa nnti ye...kejap je ibu tinggal tau, ikutkan ati nk jaga sendiri tp tuntuan keje.huhuhu....

Nak pilih pengasuh ni bukan senang sebenrnya, banyk benda nk kena titik berat. Yela nk tinggal seawal 2 bulan...mesti ibu2 berat ati kan....

Aku ad la wat reserch skit tentang pemilihan pengasuh ni...antaranya:

1. Pengasuh mengamalkan cara hidup islam. Insya Allah sebb pengasuh yg dipilih ni jiran aku sendiri dan die adalah muslim.

2. Pengasuh mengetahi tentang penjagaan bayi dan kanak-kanak. Insya Allah sebb pengasuh ni memang menjaga anak org lain sebelum ni dan setiap kali aku balik keje or g keje slalu terserempak and tengk sendiri die jaga anak org lain sebelm ni. So far ok.

3. Anak anda selesa dan suka kepada pengasuhnya. Belum hantar, insya allah aku akan pantau benda ni.

4. Anda selesa dgn pengasuh anak anda. Walaupun aku x rapat sgt dgn pengasuh ni tp die peramah dgn org setempat.

5. Pengasuh menghormati masa anda.  Belum tau, mudah-mudahan die memahami masa keja aku nanti tp keje aku opis hour. Insya Allah aku akan tepati masa dan klu ad keje tambahan yg perlukan aku balik lambt aku akan berbincang dengan pengasuh n en mantol.

6. Pengasuh sentiasa berkomunikasi dan berhubung dengan anda.  Belum tahu tp selaku pengasuh, die perlu melaporkan sebarang perubahan anak sama ada serius atau tidak. Berhubung dgn anda sekiranya anak menunjukkan sebarang tanda yg kurang baik.

7. Rumah pengasuh yg bersih dan anak anda juga bersih. Belum tahu tapi akan diperhatikan.

Antara tips yg boleh dijadikan rujukan...penting tau...walaupun aku belum lg menghantar anak aku pada pengasuh tu tp aku akan pastikan yang terbaik tuk anak kami nanti...AMIN

No comments:

Post a Comment