becauce she is en mantol's wife

Wednesday, May 14, 2014

Kuih muih terengganu_susahnya nk cari yg ori

Setiap ahad ada pasar pagi kat Binjai Rendah, biasanya kt sini la tmpat nk cari kuih muih terengganu...mcm2 jenis ada. Mak aku biasa la mcm2 la order...."mak rasa nk makn ni...mkn tu..." huhuhu...Pg ni tuk bkpes nenek dah masakkn nasi dagang feveret aku..yeey. maklumla cucu menantu die balik...hehehe. so, g binjai just tok beli kuih je la...Jom layan antara kuih yg aku beli

 Ni kueh kegemaran aku...beke ubi kayu...sdpnye la. tp rasa die dh lain skrng, x mcm dulu2. Nenek aku ckp die dah ubah....mcm yg ni yg warna cklat tu spatutnya fully ubi kayu tau tp skrng dh ditambah dengan tepung pulut and kelapa. rasa pn dh kurang. And yg putih tu spatutnya lg lembik....

Yg ni plak nama die kuih pasung. Bungkus berbntuk kon, atas putih and dalam tu coklat. Yg ni pun dh lain jgk rasa die. spaptutnya cklat tu sbb letak nisan (gula melaka) tp dh dicampur dgn gula so coklat die dh x pekat dah.

Ni nama die sere rumpai laut. Ni feveret mak aku. Yg urat2 tu rumpai laut + kelapa goreng + kuah asam pedas. Gaulkan smua, rasa die masam2 cam tu la.

Ni kegemaran en mantol, satay ikan. Kat kl ad, tp sush nk jmpa. Kat umah sewa lama dulu ad jual. Satay ikan ni ad 2 sos, pedas n manis...en mantol ofcos la ska yg pedas.

Kuih ni nama die kuih gomok, sebb kena gomok ngan gandum.hahaha. Kulitnya dibuat dari tepung pulut and inti die kelapa yg dimasak dgn gula melaka. Ni pn fvrte mak aku.

Jagung kelapa parut ni mak ska makan. Dari dlu klo g pasar pagi binjai mesti mak sruh beli ni...aku pn ska. Ad 1 lagi kacang merah kelapa parut. Sedap gak yg tu.

Antara lain kuih yg ad dijual di pasar pagi Binjai Rendah mcm kat bawah ni, tp aku x beli la yg ni:

Kuih asam gupal

Kuih bronok sagu

 Kuih Kayu Kamat

Kuih Akok

 Kuih Belimbing

 Kuih Nekbat

 Kuih Lompat Tikam

 Kuih Mek Comey

 Kuih Pulut Lepe 

Rojak Kateh

Huh...banyka gile kuih tradisional yg sedap2...bila balik kg x kan melepaskan peluang tuk beli n makan....Banyak lagi sebenarnya, boleh search kat en google....hehehe

No comments:

Post a Comment