becauce she is en mantol's wife

Wednesday, March 5, 2014

Home --> loan home

Td time berwatsapp ngn group, de la sorng ask pasal beli umah. n die mnta klo aku de jmpa umah nk jual around 250k, die pn berminat.Alang2 aku x de keje sgt kan, after lunch tu aku sajala godek2 web bank n seangkatan dgnnya yg berkaitan dgn home loan. 

Ada la jumpa 1 web ni, die kira monthly payment tuk kita, berdasarkan bank2 tertentu. http://www.imoney.my/ dan ie adalah free.hehehe, kan kna bayar, x pasal kan...kita just nk try je....


Ni sample die la...

Harga rumah : RM290,000.00
D/payment : 10% (RM30,000.00)
Loan : RM260,000.00

Huh, jenuhkan. So pada kwn2 yg masih muda sila fikir ke depan skit. Kna ad target, mcm aku dh ckp siap2 ngan en mantol, before 30 kita kna dh beli umah. Bayangkan umur 30 beli umah + loan 30 tahun..uih, umur 60 baru setle. klo x monthly payment kna tinggi la. Betol x???

So bagi yg muda2 dh keje, kumpul duit down payment. Klu dpt subsidi kerajaan or pe2 bantuan dr kerajaan @pun skim rumah pertamaku, mean rezeki kan.

Rumah angan2 aku, aku nak umah 1 tingkat je klo boleh tp luas, 5 bed room n 2 bathroom. x nak umah 2 tingkat sbb aku nak ank2 depan mata smpaila die study or keje luar. Dah kawen tentula die kan duk ngan family die kan. At the same time, 1 bilik is for my parent n mother + father in low. 1 master bed room for me and my husband. 1 room for my sons 1 room for my daugthers. 1 more room is a store. Tp maybe umah ni akan aku buat kat kg, atas tanah hadiah dari nenek.

Sementara keje d KL ni aku nk jg beli 1 sbb tak sanggup nk bayar sewa je setiap bulan...harap2 Allah bg kami kemampuan tuk itu. 

Teres 2 Tingkat


Double story


Banglo

En mantol, kita sama2 usaha ye!!!



No comments:

Post a Comment